Biti digitalni građanin u digitalnom svijetu znači imati prava, slobodu, dužnosti i odgovornost. Po tome se digitalni svijet ne razlikuje od fizičkog svijeta u kojem roditelji poučavaju svoju djecu. On je zapravo postao još jedan važan socijalni kontekst u razvoju djece koji postoji usporedo s obitelji, vršnjacima i školom. Za djecu i mlade vrlo realan i sa stajališta njihova iskustva, fizički i digitalni svijet se često preklapaju.
Odrastajući u današnjem svijetu brzih promjena, djeca postaju digitalni građani u trenutku kada počinju koristiti digitalne tehnologije (Internet, mobilne uređaje, e-mail..). Tada najčešće nisu svjesni, nisu zreli niti razmišljaju o važnosti brige o sebi i preuzimanju odgovornosti za svoje postupke, kao i o potrebi da se prema drugima ponašaju na primjeren način i u skladu s pravilima.
U razdoblju preadolescencije (od 11/12 god. do 14 god. ) koja je obilježena fizičkim, socijalnim i emocionalnim promjenama, kod djece se javlja potreba za istraživanjem pa im digitalni svijet dobro dođe kao mjesto na kojem mogu propitivati na različite načine izazove odrastanja. Tako oni, često bez dovoljno kritičnosti, unose u virtualni svijet svoju intimu, svoj identitet, svoju seksualnost ne razmišljajući pri tome kakve mogu biti posljedice njegovih aktivnosti. Doživljaj slobode zamagljuje im potrebu za odgovornošću kao i dužnosti koje bi kao aktivni sudionici digitalne zajednice/digitalni građani trebali imati.
Što možete učiniti?
Prenosite na djecu humane vrijednosti i moralna očekivanja od sebe i drugih. Jedna od najvažnijih roditeljskih uloga je pokazivanje i prenošenje vrijednosti koje bi djeca trebala usvojiti i u skladu s njima se ponašati i u fizičkom i u digitalnom svijetu. Ono što djeci u digitalnom svijetu može otežati snalaženje jest činjenica da su njihove aktivnosti često odvojene od mogućih posljedica jer komunikacija nije izravna - licem u lice i može biti anonimna. Zato roditelji trebaju biti u stanju vrijednosti i moralna očekivanja prenijeti u virtualni svijet i pomoći djeci da razumiju moguće posljedice svojih aktivnosti.
Budite mudri. Razgovarajte s djecom o slobodi koju im pruža virtualni svijet i o tome na koji način i u koju svrhu oni tu slobodu koriste. Pokažite razumijevanje za njihovu potrebu istraživanja, komuniciranja i stvaranja kao i za potrebu za većom samostalnošću i privatnošću. No, istovremeno istražujete zajedno s njima koliko znaju o mjerama sigurnosti, zaštiti privatnosti i odgovornom odnosu prema sebi i drugima.
Razvijajte odgovornost i povjerenje. Odgovornost se povećava s uzrastom djece, a povjerenjem roditelji nagrađuju djecu kada tu odgovornost opravdaju. Objasnite djeci da njihova odgovornost leži u utjecaju koji mogu imati na sve one s kojima na bilo koji način komuniciraju te da je važno kako će tu moć iskoristiti.
Potičite pozitivno uključivanje u digitalni svijet. Zajedno s djecom istražite i pogledajte sadržaje koji su za njih edukativni i korisni. Podijelite zajedno s njima zanimljivosti na koje naiđete. Potaknite ih da se i oni kreativno izražavaju u web alatima koji su im dostupni.
Pripremila: Agnes Jelačić, pedagoginja